Какво закусваме – отговори на анкетата

                                  image[1]   

Според изследвания вече е установено, че повече от 70 % от болестите на съвременния човек са предизвикани от неправилното хранене: наднормено тегло и затлъстяване, диабет, болести на стомашно-чревния тракт, подагра, високо кръвно налягане, високи стойности на лош холестерол в кръвта, остеопороза, сърдечно-съдови болести, атеросклероза, болести на панкреаса, някои видове рак и т.н. Целта ми не е да изреждам всички, защото списъкът със заболяванията е прекалено дълъг. Попитах ви: какво закусвате сутрин? Не защото съм любопитна, а защото това е най-важното хранене за деня и от него зависи по каква програма ще работи организмът ви през целия ден. Винаги е по-добре след ставане от сън да изпиете чаша вода и да хапнете нещо, дори и неправилно да е, отколкото да започвате деня си с кафе и цигара. Който мисли разумно ще се досети, че цигара на гладен стомах може да раздразни лигавицата на стомаха, никотинът и част от катраните, които се съдържат в тютюна чрез слюнката преминават през хранопровода и стигат до стомаха и червата като се наслагват навсякъде. Кафето е хубава напитка, но тя разгражда калция и след време в бъбреците ни започват да се образуват камъни; предизвиква отделянето на ензими от надбъбречните жлези, които от своя страна водят до отделяне и на адреналин в кръвта, който пък води организма до СТРЕС. Колкото повече кафета – толкова повече стрес, а знаем, че стресът също е причина за затлъстяване. И така: най-голям процент от отговорилите /37%/са казали, че сутрин пушат цигара и пият кафе, т.е. пропускат закуската. 30% закусват други неща, а не посочените в анкетата. Но закуската им е въглехидратна. 13 % са отговорили, че не закусват и като ги причислим към пушещите и пиещи кафе, които, де факто, също пропускат закуската – процентът на незакусващите става 50 %. Увеличаваме и процента на закусващите въглехидратна закуска с 10 %, тъй като те са отговорили, че закусват кекс, банички, мюсли, т.е. също въглехидрати и техният процент става 40 %. От 100 % останаха 10 %, които, макар и с много мазнини, вкарват в организма си някакви протеини сутрин. А един е отговорил, че закусва кафе с лимон – ужас!!!

Да поясня какво означава протеини: БЕЛТЪЧИНИ! Организмът ни не може сам да си ги произведе, затова трябва да ги получава с храната. Те се състоят от над 100 вида аминокиселини и всеки е изграден по определена верига. Нашето тяло е изградено от над 50 000 протеина, които изпълняват различни функции. Белтъчините са основната градивна частица на всяка клетка. Мускулите, а сърцето също е мускул, органите, имунната система, кожата, кръвните телца, хормоните, ензимите са изградени от белтъчини. Това е материалът, който най-бързо се харчи по време на нощния ни сън. През това време организмът ни развива усилена строителна и ремонтна дейност и когато се събудим най-голямата необходимост, за да заработи добре е да му дадем протеин, т.е. строителният материал, който вече се е свършил. Когато не вкарваме протеини в организма, той започва да разгражда собствените си, като започва от мускулите, а знаем, че СЪРЦЕТО също е мускул!

Въглехидратите са най-важният доставчик на енергия, а мозъкът и еритроцитите се нуждаят най-много от тях, което не значи, че трябва от сутрин до вечер да се тъпчем. Ако поемаме твърде много въглехидрати с храната, излишекът се преобразува в мазнини, които се натрупват в организма, от което пък се губят 30 % от енергията. Въглехидратна закуска сутрин означава, че след два часа ще се чувствате уморени, гладни и ще ви се иска да си хапнете нещо сладко. Този цикъл ще се повтаря през целия ден, а ако това се прави дълги години панкреасът ви ще „отиде на кино” много скоро, ще бъдете като наркоман, защото захарта и сладките закуски водят до зависимост както наркотиците. Нататък няма да изреждам…

Със събуждането си сутрин всяка клетка от нашия организъм, а те са над 2 трилиона, се нуждае от 114 различни елементи: протеини, въглехидрати, мазнини, витамини, минерални соли, микро и макро нутриенти. Ако не дадем всички тези елементи, вкарваме организма си в един затворен порочен кръг, от който трудно се излиза.

Но да се върна на нашата анкета. Както се оказа нито един от отговорилите не закусва правилно и балансирано. Не може да се очаква от хора, които не знаят как да се хранят здравословно да дават пример на децата и внуците си. Не е чудно, че все повече деца от най-ранна детска възраст са с наднормено тегло и затлъстяване. ЗАПОМНЕТЕ: Наднорменото тегло и затлъстяването не е козметичен или естетичен дефект, а здравословен проблем – заболяване!

Ако решите да промените начина си на хранене – ще ви помогна с удоволствие! Свържете се с мен!

Светлана Н. Бакалова

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s